אמריקן היא חברת התעופה הגדולה בעולם ע״פ רוב המדדים. את התואר היא קיבלה לאחר המיזוג עם יו-אס איירוויס שהסתיים באפריל 2015. היא כיום מפעילה קרוב ל-7,000 טיסות יומיות, בממוצע, ומשרתת יותר מ-350 שדות תעופה.

יוס-אס איירוויס הפעילה קו מפילדלפיה לת״א. השמועות אומרות שהוא היה בין הקוים הרווחיים ביותר שלה – וזה הגיוני, כי עבור חברות תעופה רבות הקו לת״א הוא אחד הרווחיים ביותר. לכן הייתה זו הפתעה גדולה כשאמריקן הודיעה בסוף 2015 שהיא מפסיקה את הטיסות בקו כבר בינואר 2016. רבים הרימו גבה על מהלך זה שהגיע ללא כל הסבר. מאז אמריקן נעדרת מהשוק הישראלי בעוד מתחרותיה העיקריות, יונייטד ודלתא, מפעילות מספר קוים לישראל עם לא מעט טיסות שבועיות.

ההודעה של היום

לפרטים המלאים באתר אמריקן – לחצו כאן.

אמריקן הודיעה על פתיחת חמישה קוים חדשים בשנת 2020, ואלו הם:

  • דאלאס (DFW) לת״א (TLV) במטוסי בואינג 787-9 החל מה-9 לספטמבר.
  • פילדלפיה (PHL) לקזבלנקה (CMN) במטוסי בואינג 757 החל מה-4 ליוני.
  • שיקגו (ORD) לקרקוב (KRK) במטוסי בואינג 787-8 החל מה-7 למאי.
  • שיקגו (ORD) לפראג (PRG) במטוסי בואינג 787-8 החל מה-8 למאי.
  • שיקגו (ORD) לבודפשט (BUD) במטוסי בואינג 787-8 החל מה-7 למאי.

הקו לת״א יהיה בתדירות של שלוש טיסות שבועיות. ארבעת הקוים האחרים יהיו קוים עונתיים, בדומה לקוים עונתיים אחרים שאמריקן הפעילה לאירופה בשנים האחרונות. אבל בתדירות די גבוהה.

מחשבות ראשונות: הקו לת״א

ישנן תיאוריות שונות לגבי המניעים של אמריקן לסגירת הקו מפילדלפיה. בהודעה של היום לא היו הסברים מיוחדים מדוע בחרה אמריקן לסגור את הקו ההוא או מדוע היא בחרה בקו החדש. הסיבה הפורמלית היא הביקוש הגובר בשוק ארה״ב-ישראל.

לאמריקן יש מספר בסיסים בארה״ב (Hubs). הבחירה ב-DFW היא לא מקרית בעיניי, והיא אולי תוכיח את עצמה כבחירה מצוינת עבור אמריקן.

יש לכך מספר סיבות עיקריות:

  1. אין תחרות בקו הזה. תמיד קל יותר לפתוח קו שאין בו תחרות, ובפרט כשמשרד התיירות נותן מענק כספי לא מבוטל שמבטיח לחברת התעופה הכנסה יפה גם אם תמכור פחות מושבים מהצפי (וזו בעצם המטרה – לעודד חברות תעופה לפתוח קוים חדשים שחלקם ספקולטיביים מיסודם).
    – – –
  2. ל-DFW יש מיקום גיאוגרפי מצוין במרכז ארה״ב. זה מאפשר לאמריקן להציע טיסות המשך ליעדים רבים בארה״ב ומחוצה עם זמני קונקשיין קצרים יחסית וזמני נסיעה כלליים קצרים יחסית. כך אמריקן מציעה חלופה טובה יותר מיונייטד ודלתא בפרט עבור מי שרוצה להגיע ליעדים במרכז ארה״ב, מערב ארה״ב (למעט כמובן LAX ו-SFO שאליהם יש טיסות ישירות), מקסיקו, מרכז אמריקה ובמידה מסוימת גם יעדים בדרום-אמריקה (למרות שאז יהיה הגיוני יותר לעשות קונקשיין באירופה או במזרח ארה״ב). כאמור DFW הוא האב מרכזי של אמריקן ולכן החברה מסוגלת להציע טיסות המשך רבות כ״כ.
    – – –
  3. ל-DFW יש יתרון גדול גם כשער כניסה לארה״ב. הוא נחשב לשדה נעים יותר ויעיל יותר לעומת שדות רבים אחרים שמהם ישנם קוים לת״א. שדות התעופה של ניו-יורק, לדוגמה, מדורגים כמעט בכל דירוג ברשימת עשרת שדעות התעופה הגרועים ביותר בארה״ב ובצדק. גם LAX ו-MIA הם לא בדיוק דוגמה ומופת לשדות תעופה. לעומתם DFW הוא אחד משדות התעופה הטובים ביותר בארה״ב ותענוג לעבור בו לקונקשיין או בכלל.

כמובן שמדובר בחדשות מצוינות לשוק הישראלי. הגברת התחרות בשוק חשוב כמו ישראל-ארה״ב היא תמיד מבורכת, ולא משנה איזו חברת תעופה עושה את הצעד הבא. דלתא מפעילה כיום שתי טיסות יומיות מניו-יורק, יונייטד מפעילה מספר רב של טיסות שבועיות מניו-יורק, וושינגטון וסן-פרנסיסקו, וגם רשת היעדים של אלעל בארה״ב הולכת וגדלה. אגב, ייתכן שאמריקן שקלה לפתוח את הקו לת״א דווקא מ-ORD, האב מרכזי אחר שלה, וייתכן שתוכנית זו נגנזה לאחר שאלעל הודיעה כי תפעיל קו לשיקגו החל ממרץ 2020.

הקו של אמריקן יפעל בתדירות של שלוש טיסות שבועיות בלבד. לפחות זו התוכנית כרגע, וכבר ראינו חברות תעופה משנות את דעתן עוד לפני הטיסה הראשונה בקו חדש. במטוסי ה-789 של אמריקן יש שלוש מחלקות שירות: 207 מושבים במחלקת התיירים, 21 מושבים במחלקת פרימיום ו-30 מושבים במחלקת העסקים.

מחשבות ראשונות: הקו לקזבלנקה

לי זה נראה כמו סימון V ולא יותר. אני מהמר שאמריקן לא מקווה לראות כסף אמיתי מהקו הזה והיא בחרה בו שביל הניראות השיווקית שלו.

סיבה אחת היא שבשנה הבאה חברת התעופה המרוקנית רויאל אייר-מרוק תצטרף לברית OneWorld. אלו חדשות טובות לברית, שאמריקן היא שותפה בכירה בה, כי מדובר בחברת תעופה מתקדמית למדי שתחזק דרמטית את הנוכחות של הברית באפריקה (ספציפית בצפון ומערב אפריקה). הבחירה להפעיל קו לשדה התעופה המרכזי של החברה היא הבעת אמון לכל הפחות וייתכן שאפילו תנאי חוזי במסגרת הסכם ההצטרפות של החברה לברית. מצד שני, מדובר סה״כ בקו עונתי (יוני-ספטמבר) ליעד תיירותי מבוקש למדי ואמריקן מקצה לקו הזה את המטוס העייף ביותר והגרוע ביותר בצי שלה.

סיבה אחרת, טריוויאלית ככל שתהיה, היא שכיום אין לאמריקן קו טיסות ליעד באפריקה. כעובדה נפרדת זה בסדר, אבל זה לא נראה טוב כשדלתא מפעילה כבר שנים קוים לאפריקה ויונייטד הודיעה לאחרונה כי תפעיל החל מדצמבר טיסות ישירות מניו-יורק לקייפטאון. כלומר, אמריקן גם ככה אחרונה לעלות לרכבת אז עדיף מאוחר מבכלל לא. חשוב לזכור שמדובר ביבשת ענקית עם יותר ממיליארד תושבים, אז, מבחינת ניראות בלבד זה לא סביר להתעלם ממנו – בין אם הקו כלכלי יותר או פחות.

ראוי לציין שטיסה מפילדלפיה לקזבלנקה היא קצרה יחסית עם מרחק טיסה של כ-3,600 מייל (בערך שבע שעות). לכן אמריקן יכולה להשתמש במטוס בואינג 757 לקו המשני הזה.

מחשבות ראשונות: הקוים לאירופה

שלושת הקוים החדשים משיקגו ליעדים במזרח-אירופה הם באמת לא עיקר ההודעה של היום. הם ׳על הדרך׳ והמשמעות מוגבלת למדי.

אמריקן מפעילה גם הקיץ טיסות לפראג ולבודפשט (מפילדלפיה). ככל הנראה הטיסות נמכרות יפה אז אמריקן לא חוששת להכפיל את ההימור. מה שמעניין זה שאמריקן בחרה בתדירות די גבוהה בשני הקוים החדשים – ארבע טיסות שבועיות לבודפשט וחמש טיסות שבועיות לפראג – וזאת בלי שהיא ביטלה את הקוים מפילדלפיה שבהם טיסה יומית בכל קו (לפחות למיטב הבנתי הקוים ימשיכו לפעול במקביל). כלומר, במצטבר, ככל ההנראה, אמריקן תפעיל בקיץ הבא יותר מעשר טיסות שבועיות לפראג ויותר מעשר טיסות שבועיות לבודפשט. די מרשים.

הקו לקרקוב מפתיע אם כי בשיקגו יש אוכלוסיה פולנית גדולה. ע״פ ויקיפדיה יש בעיר יותר מ-180,000 פולנים, מהגרים או צאצאים של, המהווים קרוב ל-7% מכלל אוכלוסיית העיר. פולנית היא השפה הכי מדוברת בשיקגו אחרי אנגלית וספרדית.

10 תגובות

  1. שי

    עכשיו כשאמריקן פתחו(בעיקרון לא עכשיו) קו חדש, איזו חברה תציע את המוצרים הטובים ביותר?

    הגב
    • Uri Goren

      מה התועלת לנוסע הישראלי?
      ברור שהגדלת ההיצע זה תמיד טוב, אבל יש כאן הגדלה די מינורית. ברור גם שמי שרוצה לטוס דוקא לדאלאס יהנה.
      אבל חוץ מזה – יש יתרונות בתחום המוצר או מועדון הלקוחות?

      הגב
      • רופא היחידה

        בתור אחד שטס בשבוע שעבר בביזנס של אמריקן, לדעתי יש להם מה ללמד את החברות האחרות שיוצאות מת"א. עם החיבורים החזקים שיש להם בברית הם יכולים לתפוס נתח לא רע.
        כל עליה בהיצע היא טובה, אבל ספציפית טיסות שחלק ניכר מהן מוביל לקונקשן ליעדי המשך במרכז/מערב ארה"ב (באחת מהטיסות האחרונות שלי לפרנקפורט חצי מטוס עמד להמשיך לארה"ב) תוריד את העומס בכל הקווים

      • Lior@FlyingOut

        אמריקן תשלח 789 עם מוצר טוב בביזנס וגם מחלקת פרימיום (דומה באיכותה לאלו של אלעל ויונייטד, לצורך העניין). אז כבר תיווסף אפשרות להגיע לארה״ב בנוחות גבוהה יחסית עם טיסה ישירה מעל האוקיינוס.

        DFW, כפי שציינת, הוא האב מרכזי של אמריקן אז אפשר יהיה להמשיך משם למאות יעדים בארה״ב ומחוצה לה. זה יתרון גדול. אם תרצה, לדוגמה, להגיע לקנקון במקסיקו – סביר להניח שאמריקן תציע לך את המסלול הנוח ביותר. זאת ועוד, כפי שציינתי DFW הוא אחד השדות הטובים בארה״ב אז הכניסה לארה״ב שם היא נוחה יותר ומהירה יותר, אם כי זה יתרון קל מאוד.

    • Lior@FlyingOut

      המוצרים די דומים בין אמריקן/דלתא/יונייטד. אין סיבה קונקרטית להעדיף אחת מהן בהיבט הזה. אני אישיתי הייתי בוחר קודם באמריקן.

      המוצר של אלעל, על אף היותו החדש ביותר, נחות במעט משל שלושתן. אבל השירות של אלעל לפעמים עדיף, כי שירות אמריקני הוא בינוני לכל היותר.

      הגב
  2. החסכן

    לדעתי המשמעות העיקרית היא הרבה יותר אפשרויות לארצות הברית ב- One World שיעמידו את הברית הזאת עכשיו בקו אחד עם האופציות של Star Alliance עבור ישראלים שמרבים לטוס לארה"ב.
    עם כל הכבוד לטיסות של בריטיש אירוייס – הם לא היו תחרות למגוון האפשרויות שסיפקו לוםטהאנזה ובנותיה ויונייטד למי שטס ליעדי המשך בארה:ב ועכשיו זה ישתנה. אם AA יציעו Status match זה יגרום להרבה עריקות בשנה הבאה…

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      אתה צודק מאוד. והטיעון הזה בעצם לא מופיע בפוסט.

      הרבה נוסעים, ובפרט נוסעים עסקיים, מעדיפים להמריא מישראל בטיסה ארוכה לארה״ב ושטיסת ההמשך שלהם תהיה קצרה. כלומר, הם מעדיפים לטוס עם אלעל או עם אחת מהחברות האמריקניות (לרבות אייר-קנדה) ולהימנע מהחברות האירופיות שמציעות מסלול אחר מבחינת חיתוך זמני הטיסות. אמריקן בעצם תכניס את הברית כולה לתוך התחרות הזאת, שכרגע נחלקת בין שתי הבריתות האחרות ואלעל, וזה משמעותי מאוד. ייתכן שזה יגרום לנוסעים עסקיים רבים להתחיל לטוס יותר עם ברית וואן-וורלד.

      הגב
  3. דיוויד

    כיום שמרבית עובדי TWA ז״ל בארץ עזבו לעולם שכולו טוב החובות לתשלומי הפנסיה שאמריקן חייבת לעובדי TWA לשעבר התדללו בצורה משמעותית והם יכולים להרשות לעצמם לזרוק מיליון או שתיים וליישב את כל התביעות. זוהי גם הסיבה מדוע הקו של US Airways הפסיק לפעול למרות היותו ריווחי. כל עוד הקו פעל תחת הקוד US לעובדים לשעבר של TWA לא היה מה לעשות ועם השלמת תהליך המיזוג-רכישה הקוד היה אמור להשתנות ל AA והמטוס הראשון הנוחת תחת הקוד החדש היה מעוקל. אביו של חבר טוב עבד ב TWA למעלה מ 35 שנה והתקדם עד לתפקיד ניהולי בכיר. מקרה מזעזע מה שעבר עליו אחרי שהחברה פשטה את הרגל ועד לפטירתו בשנה שעברה.

    הגב
    • Lior@FlyingOut

      תודה על המידע הנוסף. ייתכן שאתה צודק ב-100%, ואת זה נגלה ברגע שיינחת המטוס הראשון בקו. נראה האם עד אז אמריקן תשלם את החוב לעובדי TWA או שמא בית-המשפט יתערב ויורה על עיקול וכו׳.

      הגב

השאר תגובה